Fem fora els corruptes. Tombem el govern amb mobilitzacions i vagues

16/07/2013

corrupcio_web

Per En lluita. L’escàndol de corrupció que es va destapar fa mesos amb la publicació dels “papers de Bárcenas” afecta de manera directa la cúpula del PP. Ens trobem davant d’una profunda crisi política del govern de l’Estat espanyol. En la seva declaració davant el jutge l’ex tresorer del PP ha acceptat per primera vegada l’autoria dels papers de la comptabilitat B del PP. En ells es fa visible el finançament il·legal mitjançant donacions de grans empresaris. A més es reconeix el pagament de sobresous a alts càrrecs del partit, incloent a Rajoy i Cospedal.

No és casualitat que entre les principals donacions il·legals hi figurin importants empreses constructores que van rebre el tracte de favor de les administracions durant els anys de la bombolla immobiliària. Quan parlaven de col·laboració publico-privada es referien en realitat a la instauració del suborn i el pagament de comissions com a pràctica habitual.

D’altra banda, avui mateix es coneixia que el jutge d’instrucció del cas Palau veu indicis de pagaments de comissions de Ferrovial a Convergència Democràtica de Catalunya a canvi de contractes públics. Tampoc és casualitat que dues de les constructores del TAV a Euskal Herria apareguessin “als papers”, i que el PNB sigui el partit que rep proporcionalment més donacions anònimes.

La corrupció i les prebendes són conseqüències directes de gestionar un sistema que només beneficia a la minoria rica, a esquenes de la majoria i moguts per la lògica de la competència.

La resposta del PP davant aquesta nova etapa de l’escàndol és negar la major. A la roda de premsa Rajoy va centrar el seu missatge en dos punts clau: (1) compromís amb el programa de reformes -llegeixis retallades- i (2) aposta per l’estabilitat política. Aquest missatge no anava destinat a calmar els ànims dels milions de persones indignades amb els escàndols, que a més són les que estan pagant el preu de la crisi amb acomiadaments, retallades i desnonaments. El missatge anava en realitat dirigit a la Troica i les elits econòmiques de l’Estat.

La “estabilitat política” que defensa el govern es basa en el fet que el PP utilitzarà la seva majoria absoluta per tallar d’arrel qualsevol iniciativa institucional. Per això, la proposta d’una moció de censura, llançada tímidament pel PSOE, empantanegat amb els seus propis casos de corrupció, com el dels ERO d’Andalusia, no servirà de gaire. Esquerra Unida, veient com les enquestes li donen cada vegada més suport electoral, ha posat sobre la taula la necessitat de convocar eleccions anticipades.

Un escenari d’eleccions anticipades per fer fora el govern del PP seria desitjable, però només podrà donar-se com a conseqüència d’una àmplia mobilització social. I tot i així, això no serà suficient. El límit de les polítiques d’austeritat serà determinat per la capacitat de resistència des de baix. Per això, animem a participar en totes les mobilitzacions que aquests dies s’estan convocant, com la #BarbacoaDestituyente de dijous 18 o el #FemForaLaMàfia. Si el govern cau, serà sens dubte una victòria dels carrers. Qualsevol govern que vingués després estaria molt pressionat per la mobilització i difícilment se sostindria aplicant polítiques continuistes.

Cal seguir impulsant totes les iniciatives que posin al centre la mobilització. Avui mateix, el govern grec s’enfronta a l’enèsima vaga general, igual que ho va fer el govern portuguès fa unes setmanes. Després de l’ocupació de la televisió pública grega per part de la plantilla, la idea del control obrer, impulsada des de fa temps per l’esquerra anticapitalista, comença a cobrar força entre els sectors més combatius de la classe treballadora, amb ocupacions en algunes fàbriques amenaçades amb el tancament. El que passa a Grècia és una mostra de com, idees que semblaven molt radicals, van guanyant més suport a redós de les lluites. A l’Estat espanyol hem d’anar construint un escenari que pressioni les passives cúpules dels sindicats majoritaris perquè convoquin una vaga general que faci la crisi política insuportable per a un govern ja debilitat.

Els escàndols de corrupció aprofundeixen la crisi política i institucional que, sumada a la greu crisi social, posa en dubte el cor mateix del règim forjat durant la Transició. S’obre una esquerda a la cadena de dominació de l’austeritat i el deute. La caiguda dels governs lleials amb els dictats de la Troica ha de ser un primer pas per arribar a un escenari d’empoderament de les classes populars que ens permeti construir una sortida progressista a la crisi.

En aquest sentit, és important que la mobilització cristal·litzi també en alternatives polítiques i electorals democràtiques i transparents, capaces de participar honestament en els moviments socials amb l’objectiu, no d’hegemonitzar-los, sinó d’aprendre i generalitzar les millors experiències de lluita i resistència. Aquesta és l’aposta política que des d’En lluita volem impulsar unitàriament i sense sectarismes.

En lluita, 16 de juliol de 2013